Carl Hammoud

Carl Hammoud, STUMBLE

Review by Dan Backman in Svenska Dagbladet

Surrealistisk koreografi för stålrörsstolar

Carl Hammoud har länge fascinerats av människotomma interiörer och bröten av möbler. Hans välavvägda ljussättning ger målningarna en speciell laddning.

I SVT:s ”Konstnärsdrömmen”, den lättsamt underhållande serien där tio deltagare tävlade om titeln Sveriges bästa amatörkonstnär, var en av uppgifterna att avbilda en hög med oregelbundet och på höjden staplade stolar.
Det gick sådär.
Carl Hammoud har gjort samma sak, era gånger om, och visar på sin femte utställning hos Magnus Karlsson nio nya målningar som elegant varierar detta motiv.
Tillkomsthistorien är lite omständlig och börjar med målningen ”The protest”, tillkommen 2013 och visad samma år. Den tvådelade bilden visar just en snårig hög med stålrörsstolar, med sits och rygg av trä. Sådana man har kunnat hitta i de deppigt snygga kontors- och arkivinteriörer som Hammoud gärna målat.

I somras lånades den ut till inspelningen av Ruben Östlunds kommande film ”The square” med anknytning till konstvärlden. Filmens scenograf lät bygga en verklig stolshög, baserad på målningen. En replik som Hammoud i sin tur fotograferat och använt som förlaga till nio nya målningar. Att han själv använt ett foto som förlaga för den ursprungliga målningen blir ytterligare ett lager att applicera på för- ståelsen av verket.

Eller inte. Carl Hammoud är en teoretiskt lagd konstnär och som betraktare kan man, som konstnären själv, fundera över upprepningens betydelse och den händelsekedja som lett fram till bilderna.
Men det går naturligtvis lika bra att kliva in i galleriet och bilderna, och förutsättningslöst beundra det lika skickliga som vackert valörrika måleriet. Se hur gurationen blir till en abstrakt koreogra : ett snår av slingrigt dansande träplattor och stålrörsben.

Det är sakliga, gåtfulla och alldeles tysta bilder. Den exakta avbildningen och den välavvägda ljussättningen gör dem nästan surrealistiska, som om det synliga icke är vad det synes vara. Lite som Konrad Klaphecks berömda skrivmaskin.
Carl Hammouds utställning är liten och torrt sparsmakad, på gränsen till att bli tråkig, men blir till en laddad pusselbit i ett intressant konstnärskap.

Dan Backman
dan.backman@svd.se

Konst | Måleri
Carl Hammoud, Stumble
Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12, Stockholm t.o.m. 7 maj

Read review on svd.se

Upcoming Exhibition

Mamma Andersson, Idun Baltzersen, Amy Bennett, Sara-Vide Ericson, Susanne Johansson, Maria Nordin & Bella Rune

Frieze New York 2017

5.5—7.5 2017

Contact

email

info@gallerimagnuskarlsson.com

phone

+46 8 660 43 53

address

Fredsgatan 12 • S-111 52 Stockholm, Sweden

gallery hours

Tuesday–Friday 12.00-5.00 pm
Saturday-Sunday 12.00-4.00 pm

The gallery is closed for Easter Holidays Friday-Monday 14–17.4 2017.

Hellvi Kännungs (during July only!):
Friday–Sunday 2–6 pm
or by appointment